السبت، 17 فبراير 2018

بقلم الشاعر\\ثروت الجبالي 
١٧/٢/٢٠١٨
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
(((( راجع من الغربه )))
أنا نازل يا بلدي من الغربه 
وفي يدي ولدي و جوز بنات
نحمي أرضنا نحمي عرضنا
فداء بلدي و إن كنا شهداء 
أنا نازل يا بلدي 
وبحبك حب ده بهاء
إنتِ اللي ربيتي
واللي عاليتي 
وفي حضنك عايشين بمجد 
وشرفاء 
أنا نازل يا بلدي 
للعدوا 
و شارك في الساحه
مع جنودنا لي 
الشرف والبهاء

أنا نازل يا بلدي
وفي يدي ولدي زوي الأربع سنوات
يسقي وَلْدّيِ و يِشيِل أُختي
دا إحنا في الحرب خبراء 
شاربين من نيلها وأكلين من خيرها
و دا أسم مصر في قلوبنا
و يعلم بيه رب السماوات
هانحارب مع جنودنا 
ونحمي رآيتنا ويظل
يرفرف علم بلدنا 
دا مصر أم الدنيا 
أم كل البلاد 
صوتك بيناديني
أجيلك دا إسمك 
مكتوب علي جبيني 
ومعايا وَلَدِي و جوز بنات
يقفوا في المستشفي يداوا 
جروح جنودنا 
ومأتاخر عنك يا بلدي 
ليوم الممات
أجيلك يا بلدي 
دا إحنا شعب 
نعشق تراب بلدي 
نعشق حضن بلدي 
نقف مع جيش بلدي 
تحيا مصر 
تحيا مصر 
تحيا مصر

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق