الخميس، 19 أبريل 2018


قصيدة / (على حدودك )
________________
للشاعر المصري / احمد ابراهيم
___________________
متنكرنيش ولا تقولي عليا بخون 
ده انا المجنون
وعايش بيكي الأحلام 
فى الف منام 
بعيش فيكى بعيش ليكى 
في جنة خلد متهنّي 
ده انا المفتون
ولو حتى الدموع مني 
بتصرخ اه 
على فاتحة كتاب الله 
انا بسجد فى كل اذان 
وحان الأن
اطويكي من الأحزان 
وامسح دمعك النازف 
وانا العازف على الاوتار
بغنّيلك من المواويل 
وراسم صورة ف الميادين 
ورافع فيكى راياتك وقرأنك 
بسورة الفاتحه ف الجمعه 
مع سورة ياسين تجويد 
وانا راكع مع التشهيد 
سلام الله على عودك 
على حسنك 
سلام الله على جسدك 
على حضنك 
سلام الله على لونك 
حصاد امحك سلام الله
على عودك ده انا صوتك 
على حدودك انا اسدك
مع الترتيل بأية الكرسي
بكتبها على حدودك
ولا يقدر شيطان يعبر
ولايعدي ده انا سدّك
وانا اسدك وانا نورك
متنكرنيش ولا تقولي عليا بخون
ده انا المجنون
وتاية من جمال حسنك
فى كل منام انا حضنك
وعايش بيكى الأحلأم
مع الايام يفوت الفجر ويعدّي
ويرجع بعده الف اذان
وانا الهيمان وده حالي
متنكرنيش ولا تقولي عليا بخون 
ده انا المجنون وانا العاشق 
وانا المفتون متنكرنيش
____________________
بقلم الشاعر المصري / احمد ابراهيم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق