الخميس، 11 يوليو 2019

إتفرج يا سلام على خراط الكلام بقلم أشرف رمسيس

قصيدة
           إتفرج يا سلام على خراط الكلام
بقلمى خراط الكلمات أشرف رمسيس

إتفرج يا سلام على خراط الكلام
على خراط الخشب والوحى والإلهام
انا خراط الخشب متعفر بالنشارة
صنعتى فخر الصناعة وكلامى من دهب
انا بخرط الكلام تمام زى الخشب
وأهيألو المكان واحطو فى الميزان
واكتب فى كل حاجة وأفتش الكتب
وفى إيدى يجرى قلمى
وضميرى رافعه غلمى
بكتب وبقولها علنى
انا خراط الخشب
انا بكتب عن خواتى وعن صحابى
وعن بلادى فى كل وادى الذكريات
انا بكتب عن حياتى من السنادى
ومن فؤادى حتى من العمر اللى فات
انا بكتب فى الشوارع والمصانع
والمزارع عالبحور والأهرمات
انا بكتب فى الكنايس والجوامع
عالملأ وفى المسامع والبلكونات
انا بكتب زى مكتب زي نفسى
وزى غيرى لما توجعنى الاهات
كلو خارج غصب عنى حتة منى
تدارى ألمى وقلمى يتحدى السكات
وأفضل أفرح لما بسرح والناس بتسمع
والوقت يسمح ويقولولى يا عم هات
انا بكتب جوى فرحى وأما حزنى يبات
فى حضنى وسعات فى معظم الحالات
اجرى بفكرى وفكرى يجرى
وهات وخد وخد وهات
وأوقات انا أسرح فى كل مطرح
اجمع وأطرح أبكى وأفرح
أضحك وأحزن عالحجات
جوى الهموم بغرق وأعوم
واهى ماشية تطوينا الساعات
انا بكتب عن بلادى بقلب راضى
لما أشوفها ماشية صح
لما أشوف الإنجازات
عشان عيونها حلفت اصونها
وأصون ترابها للممات
وتاريخها يشهد فى كل معبد
عظمة جدودنا سر وجودنا
ارض الحضارة بانية المنارة والأهرامات
انا بكتب عن حبيبى لما بشتاق بالساعات
لما شوقى يذيد لهيبى القى قلمى يبل
ريقى وأفتكر كل الليالى الخاليات
وعنية تلمع تدمع وتغرق
لما تعوم الذكريات
وانسى الهموم لما بحلم بيه فى يوم
مرضاش اقوم اتنى نايم من سكات
انا بكتب عالغلابه والديابه
ويامة شفنا كتير اهات
وإللى عايش وسط غابة م الكآبة
وفى السجون تسمع حالات
انا بكتب ع اللى باع اهله وناسه
وباع حبيبه اللى شالو بسرعة
داسه تلاقوا منو بالمئات
انا بكتب فى السياسة والحداثة
والسياحة وكل واحة فى الفرح
ويا المناحة وأكتب كلام الأغنيات
مبقولش مالى مين يمينى ومين
شمالى وفى اليالى الظالمات
وليلى عينى وعينى ليلى
موال بقوله اليوم بطوله
وأعيش حياتى بتمنى ارجع اللى فات
بخرط كلامى طول عمرى بخرط
عمالى احرت محتار فى أمرى
انا مين يا ناس طب حد فاهم ييجى يشاور
بخرط وشاعر بخرط مشاعرى
وأكتب فى شعرى وأسهر ليالى وأمسيات
مولود وبابنى وبنيت فى سجنى
زنزانتى كانت بين الابيات
خراط بصيط ولا ليش وصيط
ولا أى صيط عايش هنا لحد الممات
اكتب كلامى فى صحوى ومنامى
اخرط فى خشبى وسلاحى حامى
عمرى ما قصرت المسافات
اصل المقاس هو الأساس
زى الكتابة وبإحساس فيها موسيقى
وصوت لجراس والرب حامى
زارع كلامى منا بردو عبده
ومن خليقته بإرادته وحده
ودى مشيئته انى ابقى خراط الخشب
عمال بيخرط فى الكلمات

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق