السبت، 20 يوليو 2019

نفسي أفرح بقلم عبدالسلام رمضان

نفسي !  أفرح
،،،،،

نفسي أفرح ،،،،،، نفسي
تفرح

نفسي  أشوفك،،،،،، يوم
سعيد

نفسي
أعيد  يوم في  ،،،،،،عيدك

وأنت تلبس ،،،،،،،،،، ثوب
جديد

      نفسي ! أغني

       وأنسى هَمي

نفسي أحلم ،،،،،،،،، بيوم
جديد

نفسي  أشوف ،،،،، الدنيا
في عيونكَ
سعادة

نفسي  نصدق ،،،، بالصلاة
قبل العبادة

نفسي أصلي  وأنتَ ،،سيد
للسيادة

وينكشف همك ،،،،،، وغمك
ونحضنك زي
الوليد

أنت ليه كل سنينك ،،،،، هم
أو أسية

أمتى تفرح ودموع ،،، عنيك
نهران ومية

قالوا عنك أنت  أرض الأنبياء

فيك علي والحسين ،،، وخير
الأولياء

مستجابة الدعوة ،،،،،،، فيك
يحرسك رب
السماء

نفسي أفرح والحزن،،، عنك
أشيلة

وأسهر الأيام معاك ليلة بعدِ
ليلة

يلي عشت بالظلام  والسواد
أيام طويلة

قصتك  طالت حزينة زي ليلة
وألفِ ليلة

ليه  يحكمك كل خاين  ملوش
آمان

وأنت سلطان المكان ،،، طول
الزمان

حيرتنا وحترنا فيك وحتار فيك
كل  رهان

حتى ملينا الكتابة،،، والحروف
والبنان

   أمتى تفرح ! أمتى أفرح

       أمتى أشوفك يوم

              سعيد
،،،،
بقلم
عبدالسلام رمضان

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق