السبت، 13 يوليو 2019

قصيده مخرطة الاخشاب بقلم خراط الاخشاب والكلمات الشاعر اشرف رمسيس

اصدقائى الاعذاء اللى عاوذ يعرف ليه اسمى خراط الكلمات يتفرج علي الصور وبعد كده يستمتع بهذه القصيده اللى فيها كثير من سيرتى الذاتية
ارجو ان تقراوها جيدا وتعلقوا عليها بكل صدق ووضوح
قصيده  مخرطة الاخشاب
بقلم خراط الاخشاب والكلمات
الشاعر اشرف رمسيس
غواص في بحر الخشب
اصل الخشب دوار
خراط وخرط الخشب
بالضفرة والمفحار
انا يوم سالت الخشب
والمخرطة دايره
دايرة وواخدة الخشب
وكانها طايرة
وريني شكلك يا خشب
ورينى مين زيك
رد الخشب قالى
انا زيى زي الزمن
يا ابنى الزمن دوار
هتلاقى منى الرخيص
واللى تحبه النار
واللى مسجون حبيس
فى فلنك تحت قطار
واللى يطوف البحر
واللى يشيله النهر
يا ابنى الخشب مشكله
يا ابنى الخشب مشوار
وساعتها انا رديت
طب بس متقليش
انا ورد عليه خشب
من كل دولة لون
سرسوع وحور ولمون
والارو ويا الزان
وخشب التوت والسنديان
والكل عالمخرطة
موزون وانا الوزان
ينزل سلاحي عالخشب
يديلو كام بوسه
والضفره تجرى وراه
وتدوس كمان دوسة
والمخرطة دايرة
والخشبة محبوسة
دايخة وكمان حايره
ايه راح تعملو فيا
انا قلت رجل سرير
او حته طبليه
ممكن اخرطك تحفة
ممكن اعملك فاذه
او حتى زهرية
الصنعة هي الاهم
لو شفتوا المشربيه
لو شفتوا جدودنا زمان
والمخرطه بالقوس
والنحله ام قيطان
مخروطه عالمخرطه
مليانة بالالوان
يامه لعبنا وكان
واتكسرت منا
وانا كنت لسه شاريها
ياله بقت ذكري
وهبا جه بكره
ولقتني بخرطها
حبتها حبتني
خلتنى انا فنان
خلتنى خراط خشب
معروف فى كل مكان
يخرط يوماتى الخشب
ويالف الاشعار
كل ما دار الخشب
وسلاحي زي النار
اكتب قصايد عجب
وخراطة بالاشعار
يا شعر بنشاره
يا دنيا دوارة
وخدانه فى مدارك
بتلفى ليه بينا
وخدانه قلقانه
نحتانه خرطانه
ومجرة التبانه
تملى ملفلفانه
تبقى يا تبانه
المخرطه الاكبر
والرب خارطنا
راسم خرايطنا
كلو بيخضعله
فى دنا لفتنا
بتلف شوارعنا
بتلف حوارينا
بتلفى يا دنيا
طب لفى وتعالى
وفى مره عاملينا
وخدينا للعالى
وتعالى صالحينا
ياله بقى تعالى
وخدينا علينا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق